Het nadeel van social media

Toen social media net een trend werd was ik, zoals velen anderen, verslaafd aan social media. Ik wilde echt alles delen uit mijn privé leven. Die trend duurde bij mij hooguit 5 jaar. Ik werd social media zat, ik zag wat voor een negativiteit er ontstond tussen vrienden, familie en zelfs onbekenden. Ik wilde daar niet aan meedoen.  Grappig genoeg was het voor ondernemers ook een no-go om gebruik te maken van social media. Het werd toen echt gezien als iets wat je alleen in je vrije tijd deed.

De grap is dat dat nu is omgedraaid. Steeds meer mensen willen minder tijd doorbrengen op social media en ondernemers juist steeds meer. Maar waar ik het vooral over wil hebben zijn de nadelen van social media, althans voor mij.

Social media kost veel dierbare tijd

Tijd is iets wat ik heel goed moet verdelen. Ik heb mijn ondermening, ik heb een familie en ik heb mijn gezondheid. Dit zijn voor mij de 3 belangrijkste elementen om gelukkig te zijn. Het is dus super belangrijk om dit op een gezonde manier te verdelen zonder dat het ten koste gaat van iets anders. Social media heeft wat dat betreft heel weinig prioriteit voor mij.

Als ik door content scroll op social media, dan doe ik het om inspiratie te zoeken en niet om grappige video’s te kijken. Als ik content maak voor social media, dan wil ik er extra tijd aan besteden om het zo mooi mogelijk te maken én om waarde te creëren voor iemand. Je hebt in elk artikel van mij wel iets geleerd en dat vind ik belangrijk. Maar het kost dus veel tijd om goede content te maken. Naast goede content zijn er ook nog verschillende platforms waar je content voor kan maken die weer andere eisen en algoritmes hebben om gezien te worden.

Vieze algoritmes van social media

Over eisen en algoritmes gesproken. Elk platform wilt dat jij daar jouw waardevolle tijd besteedt. Elke keer dat het merkt dat jij er niet op zit krijg jij een berichtje dat iemand iets nieuws heeft geplaatst. Soms is dat waardevol, omdat iemand met educatieve content iets online heeft geplaatst. Maar vaak is dat niet het geval. Het stomme is namelijk dat de algoritmes van alle social media platforms content vertoond die het populairst zijn. En wat is populaire content? Kattenvideo’s, dansende halfnaakte dames, leedvermaak, trends waar iedereen al aan meedoet. Mensen die echt mooie en authentieke content maken worden hierdoor helemaal omzeep geholpen. Om ook maar gezien te worden moet je gebruik maken van advertenties. Dat is het hele businessmodel van bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Vroeger was dit niet zo. Dus ze hebben het algoritme zo aangepast dat jouw content minder vaak getoond wordt bij anderen, waardoor jij niet gezien wordt en vervolgens advertenties moet gaan kopen.

Als fotograaf die gezien moet worden om meer klanten te kunnen trekken moet ik me daar dus aan toegeven. Dan snap ik ook wel dat het als ondernemer wel normaler is om dat te doen, maar los daarvan vind ik het echt een vieze streek.

Authentieke content wordt niet beloond

Persoonlijk wil ik social media gebruiken om te laten zien wie ik ben, als persoon en als fotograaf. Dat is tegenwoordig heel lastig, want ten eerste is de populatie op social media waanzinnig groot én er zijn heel veel mensen die zichzelf al snel fotograaf vinden. En heel veel content online lijkt op elkaar, maar dan net in een ander jasje gestoken, ook wel schapengedrag genoemd. Ik snap ’t ook wel, want mensen willen meer views, followers en likes. En hoe krijg je die? Door posts na te doen die werken. Ik weiger om daaraan mee te doen. Al heb ik daardoor minder likes, views en followers.

 

Als ik content maak, dan wil ik dat mijn eigen DNA in mijn post zit en dat je denkt: “Dat is typische Yozef“. Ik maak graag educatieve content, soms met een tintje humor of iets wat in ieder geval met fotografie te maken heeft. Maar ik ga niet al die andere fotografie accounts nadoen. Zo heb je bijvoorbeeld op TikTok video’s van fotografen met de tekst “What I mean when I say I’m a photographer” en dan komen er allemaal foto’s langs op de maat van de muziek (muziek dat al door duizenden andere fotografen zijn gebruikt). Ik word er helemaal gek van. Begrijp me niet verkeerd; ze maken waanzinnige foto’s, maar dat soort video’s worden al te veel gemaakt.

 

Wil je weten wat voor type content ik tot nu toe heb gemaakt? Bekijk dan eens mijn accounts. Ik heb geëxperimenteerd met verschillende soorten video’s. Op TikTok ben ik niet meer actief, maar je kan altijd even een kijkje nemen.

Categorieën

Inschrijving portretdag

Inschrijvingen zijn gesloten

Kies het gewenste dagdeel:

Fotoshoot reserveren

Type fotoshoot:
Waar ken je mij van?